pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

En promenad i svampskog

Publicerad 2010-09-11 09:49:59 i Ätbart,

Igår åkte jag och en kompis ut till skogen för att leta svamp. Det gick tyvärr väldigt trögt att hitta kantareller men ett par hittade vi i alla fall. Istället bestämde jag mig för att dryga ut svampkorgen med andra sorters svamp och sedan sitta hemma och identifiera dem.
Den här behövde jag dock ingen bok för att kunna namnge:

Stolt fjällskivling

Enligt svampboken ska det vara en "klassisk och läcker matsvamp". Foten är visst inget att hurra över, den påstås vara seg och trådig.

Den ska visst vara väldigt passande att vända i mjöl och skorpmjöl för att sedan stekas. Så blir det inte den här gången, men väl värt att komma ihåg och testa!

Jag hittade två stycken, den här välvuxna och ett exemplar som ännu inte "öppnat" sig men det gjorde den väl hemma.

Svampen tål att torkas, står det i boken och vi får väl se hur det går med den biten, svampen ligger just nu i ugnen för torkning. Det går att torka svamp antingen upphängd eller liggande på ett galler. Det tar olika lång tid, beroende på svamp men med två katter som springer runt i lägenheten låter jag nog bli att testa det sättet! Kanske i framtiden, om vi i vår villa har en matkällare...



Den här är jag lite osäker på. Det skulle kunna vara svart trumpetsvamp men den kan också vara väldigt lik grå kantarell. Högst troligen är det den första eftersom den inte har kantarellens klassiska utseende på undersidan. Emellanåt är svart trumpetsvamp slät i foten, och det var den som jag fann.

Köttet är tunt, har fast konsistens och angenäm smak. Jag blir lite småsur på författaren då han skriver att svart trumpetsvamp är "en av våra läckraste matsvampar" Gillar han att måla upp de flesta som goda? Hoppas det, för den här svampen så jag massor av!!! Skogsorten, ek och hassel, passar in bra på den skogen vi klampade runt i för några timmar.

Svampen är visst bra för torkning, för att sedan pulveriseras och användas som krydda! Oh, det måste jag testa någon gång!





Tegelkremla

Den var väldigt lätt att hitta och de flesta var väldigt fina. Har man väl hittat ett ställe med denna svamp ska det visst vara väldigt lätt att hitta den igen, även svampfattiga år! Något som är värt att komma ihåg...

Bäst verkar den vara stekt och stuvad med andra arter, vilket jag tycker låter lite trist. Efter att man har provat sig fram bland andra arter kanske det blir roligt att blanda men den här gången ska vi testa den ensam. Vi ska ungsbaka den!







Vinkremla
Den vinröda färgen på hatten gör den här svampen lätt att hitta!
Den är väldigt lik tegelkremlan för tillagning; gärna blandad med någon annan sorts svamp (helst smakstarkare art) men den går också utmärkt att ugnsbaka! Så det blir väl det som blir dess öde...






















Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela