pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Småplantor på väg upp

Publicerad 2010-06-01 08:48:03 i Odling,

Det börjar se lovande ut bland mina smultronsplantor! Först var jag rädd att det skulle se lite glest ut i zinklådan men de två plantorna skickar nya blad, och blommor, hela tiden.

Hoppas de mognar snabbt!

För ett tag sedan satte jag lite frön från passionsfrukt. De har växt till sig en del.

Och det syns tydligt varför alla mina små plantor måste ha en lite plastlåda över sig som skydd! Lillan var snabb och snodde ett av de små bladen. Smaksens matte - fruktsallad!

Avokadoplanta

Detta är en avokadoplanta och de är väldigt enkla att odla. Sätt bara ner en kärna i lite jord, glöm bort den för några veckor och med ens har något kommit upp ur jorden!

Av erfarenhet vet jag med mig att katter gillar dessa blad. Jag drev upp en annan planta för något år sedan och den fann Nami tilltalande. Idag fixade jag till ett litet smidigt skydd - en petflaska med avklippt botten! Jag får bara vara lite observant så bladen inte tar skada, de är nämligen lite känsliga för solljus. Däremot verkar den gilla att stå relativt soligt för så här fin planta har jag inte fått tidigare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela