pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Olivpaj efter eget recept

Publicerad 2009-09-04 10:00:22 i Ätbart,

Olivpaj

Paj är så himla gott! Och många gånger enkelt. Jag har snott ett jättebra recept på pajdeg av syster.
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 dl gramhamsmjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 50 g margarin
  • 1½ dl mjölk
Mjöl och bakpulver blandas, sen ner med margarin och därefter mjölken. Pajdegen blir väldigt blöt så jag brukar låta den stå och svälla medan jag fixar allt annat.

Förra året bestämde jag mig för att börja tycka om oliver innan Greklandsresan. Så jag frågade mig vad som skulle passa bra ihop med oliver i en paj! Det blev följande:
  • 1 liten burk svarta oliver utan kärnor (hackas i mixer)
  • 2-3 tomater
  • 1 rödlök fint skuren i ringar eller halvmånar
  • 1 paket smulad fetaost
Detta blandas ihop och hälls sedan ner i pajen och sedan på med äggstanning. Här brukar jag variera mig lite med 2 eller 3 ägg till matlagningsgrädden och sedan lite kryddning. Brukar ta något mellan 15 och 20 minuster i ugnen på 225 grader.

Oliver är idag inget problem att äta. Det är mer så jag börjat gå och längta efter det! Det finns en krog här i Norrköping, Durkslaget, som vi ofta brukar gå till (det var där jag träffade min sambo för första gången!). Deras plocktallrik är hur god som helst! Och senast vi var där insåg jag att jag kan beställa in det goda brödet och olivröran bara för sig. Mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela