pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

I denna blomstertid

Publicerad 2009-06-14 17:07:42 i Odling,

I fredags åkte jag ner till föräldrarna som bor strax söder om Jönköping. Huvudsyftet (bortsett från att träffa dem) var att få gå på torgmarknaden inne i Jönköping. Den är jättemysig och det finns så många roliga stånd att handla i! Torget är ganska stort så det är flera knallare som står där, de flesta finns där varje lördag. Första köpet blev en klänning, inte för att vädret kändes så somrigt men den var fin och jag hoppas kunna använda den snart. Jag fick även tag i en linnevaxduk, som till min besvikelse visade sig ha blivit för kort. Köksbordet var mycket längre än jag uppskattade men mor ska köpa en längre åt mig så får hon den jag köpte! Lite växter blev det och jättegoda jordgubbar! Men de var verkligen dyra. För det priset kunde faktiskt alla ha varit mogna men flera var faktiskt bara halvmogna!

Det är synd att IKEA ligger i Linköping, det blir inte direkt av att vi tar en tur dit. Så när man är i Jönköpingstrakten passar man på! Det blev lite mer än jag tänkt men givetvis var allt nödvändigt. Den nya muffinsplåten kan jag knappt vänta innan jag får tid att testa!

En liten besvikelse var att det inte blev så mycket växter som följde med hem till Norrköping. Det vägdes upp idag när en kompis undrade om jag ville följa med till en plantskola. Den ligger bara en liten bit bortanför sjukhuset och det fanns så mycket att välja på! Jag köpte mer än jag tänkt... Så nu har jag ägnat eftermiddagen till omplantering!


Nu fick den gröna plocksalladen ryka. Jag tröttnade på att den aldrig riktigt tog sig och för övrigt var det en lite gråhårig fröken som tuggat av en del av plantorna!

Jag börjar bli riktigt duktig på att plasta in krukor själv! Det är riktigt roligt men jag är alltid rädd att lyckas skjuta iväg ett häftstift och skada mig själv eller någon annan. I min gamla lägenhet hade jag havstema på balkongen. Kanske skulle plocka fram de grejerna för att matcha den här korgen?

En marktäckande växt hade blommat över så jag köpte hjärtan på tråd på torget och en av lobeliorna fick bli färgklicken! Kanske borde lägga ner lite stenar som inte är gröna också...

Kryddhylla
Kryddhyllan! Blev fint att samla dem i en låg papplåda. Nu tror jag att jag har de kryddväxter jag vill ha.

Balkong växthus

Lagerhyllan såg ganska tom ut för några dagar sedan men nu ser det mycket bättre ut! Det blir en del att vattna men växterna fixade det bra under högtrycksperioden i slutet av maj. Tror vår balkong ligger bra till på västsidan, det blir inte så gassande hett. Tomatplantorna har växt sig kraftiga och jag hoppas våra rädisor snart är färdiga för skörd. Provade en av jordgubbarna häromdan, jättegoda! De var av sorten honeoye som jag varmt rekommenderar.

Balkongtaket är så himla fult! M hade idén att hänga upp tyg i taket och jag tyckte det var en toppenidé! Så när de på torget stod och sålde ut tyg köpte jag ett jag tyckte om. Får se hur jag löser upphängningssättet... Vill ha det i vågor. Och höst eller vinterprojektet blir att måla den enormt tråkiga grå väggen bakom lagerhyllan! Har sett grannar som har målat den vit och det är så mycket finare.

Kommentarer

Postat av: Emilia

Publicerad 2009-06-16 00:11:47

Vad fint det blev! Särskilt verbenan och surfinian i korgen...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela