pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lucka nr 1 - Kusudama

Publicerad 2012-12-01 19:23:22 i Adventskalender,

Från 1 december till 24 december kommer jag dagligen visa ett julgranspynt som man kan göra själv. Materialet varierar, det kommer röra sig om papper men även pärlor, garn och tyg.
 
Jag kör igång min lilla adventskalender med julgranspynt som tar en hel del tid i anspråk men resultatet blir väldigt bra.
Material:
  • Mönstrat papper, jag använde budgetvarianten julpapper 
  • Upphängningssnöre
  • Dubbelhäftad tejp
Verktyg: 
  • Skärmaskin alternativt sax
Tidsåtgång: svåruppskattat då jag satt i omgångar, men räkna med i alla fall 2-3 timmar för en färdig kusudama.
  1. Skär till eller klipp kvadratiska pappersbitar. För en hel kusadama-boll behövs det 60 stycken pappersbitar.
  2. Vik enligt beskrivningen ovan.
  3. Dubbelhäftad tejp är att föredra när de små strutarna sätts samman till en blomma.
  4. Det behövs 12 blommor för att sätta ihop en hel kusudama. Använd även här dubbelhäftad tejp och tejpa ihop två blommor och öka stegvis på en blomma i taget så den växer till formen av en boll. Den sista blomman kan vara lite småpillig men det går.
  5. Efter att några blommor tejpats ihop är det dags att fästa upphängningssnöret. Knuten på snöret har jag gömt ungefär i mitten av kusudama-bollen och i den knuten är det även en bit smyckestråd fastknuten. Den tråden kommer ut längst ner på bollen och i den hänger det en prisma. Den biten kan man ju självklart skippa om man vill!
Det blir en del att vika, speciellt om man vill ha fler än en! Jag delade upp momentet i olika vikningssteg och satt i omgångar.
 

Kommentarer

Postat av: Maria M

Publicerad 2012-12-01 19:46:29

Grymt snygga!
Det där borde jag testa, men när då???
Hur hinner du kvinna? ;-)

Svar: Planering är A och O :D Dessa satt jag med i augusti och september i ett låååångsamt tempo.
Alexandra

Postat av: Rebecca

Publicerad 2012-12-02 08:32:51

Så snyggt!
Kommer jag ihåg detta till nästa år tro? För nu har jag absolut inte tid, tror jag...

Svar: Känner man att man har lite ont om tid ska man inte ge sig på detta papperspyssel :D
Alexandra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela