pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Gör en egen bonsai

Publicerad 2011-07-28 21:32:12 i Odling,

Före

Efter

Jag är inte helt nöjd men får se det här som första experiment! Egentligen är det nog inte så svårt.
Jag rensade bort mycket av jorden och rötterna var inte så långa så jag lät bli att klippa dem (fattar det som att det annars är ganska vanligt). Jag plockade fram en mindre kruka och i brist på riktig bonsaijord tog jag vad jag hade hemma - lecakulor och reptilbark.

Jag fäste två bitar spoltråd i botten på krukan. Dessa användes sedan att fästa plantan med (den var lite sidtung så det var extra välbehövligt!).

Spoltråd stoppades ner i jorden och därefter lindade jag dem runt grenarna och formade dem som jag ville. Tjockare stammar behövde 2-3 spoltrådar för att hyfsat behålla den form jag böjde dem till. Nu återstår det att se om busken överlevde transformationen till en primitiv bonsai!

Kommentarer

Postat av: Lilla Pyssel Inger

Publicerad 2011-07-29 08:57:52

Hej på dig:)



Vilken kul idé och detta är något som ser roligt ut att prova på:)



Tusen tack för besöket hos mig och dina snälla ord som du lämnade kvar det uppskattas mycket:)



Önskar dig en jättetrevlig fredag och helg:)



Hälsningar från Lilla Pyssel Inger:)



Postat av: martina

Publicerad 2011-07-29 14:04:46

Vilken underbar blogg du har :D har fått massor med inspiration till inbjudningskort jag ska göra :D

Postat av: Jen

Publicerad 2011-07-29 14:52:48

Vad spännande att göra bonsai av cypress. :) (eller en, ser inte riktigt vad det är...)

Bonsaijord har jag aldrig hört talas om...vad är skillnaden på den och annan jord?

Fast å andra sidan så finns det numera jord anpassat till varenda liten växt. Trots att en del av dem känns lite onödigt.:D

Postat av: Laila

Publicerad 2011-07-29 23:55:47

Det där ska bli jätte spännande att följa! :-)

Postat av: SoF

Publicerad 2011-07-31 08:56:34

Hej Alexandra!



Va kul att du hittade till min/vår fotosida och att du tog dig tid att lämna en kommentar om graffiti-bilden.

Riktigt intressant att se ditt arbeta med att skapa en bonsai.



Soliga hälsningar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela