pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Syfestivalen på Elmia

Publicerad 2011-04-09 21:28:16 i Pyssel,

Den här helgen anordnades Syfestivalen för första gången på Elmia i Jönköping och självklart var jag där!

Det måste ha varit omkring 80 olika utställare på plats och utbudet varierade från pärlor till garn och tyg varvat med lite symaskiner och annat smått och gott.

 

Det fanns en hel del kul att inspireras till att sy, eller vad sägs om den här jordgubbspajen?

 


 

Och självklart fanns det en hel del läckra garner att frestas till att köpa!

 

Hos en utställare hittade vi denna roliga lilla kub som rullade fint i handen och då ändrade färg eftersom varje sida på kuben hade en viss färg och mönster.

Därefter fick vi syn på den här stora tavlan:

Den är gjord på trasmattor och vi fick se en enkel demostration på hur man gjorde.


Quiltning var ganska väl representerat och emellanåt gick det att se fantastiska konstverk i tyg.


Att bara gå och titta på de olika små tygbitarna till lappteknik var en fröjd för ögat där de låg i snygga färgrader.


Påsken närmar sig, varför inte dekorera ägget i tyg och band?

Det fanns olika demostrationer, bland annat bandbroderi och knyppling.

 

Man behöver inte bara knyppla raka band, utan med stärkelse kan resultatet formas till en vacker dekoration.

 

Mamma har visst en knypplingsdyna hemma hos sig. Jag funderar på om jag skulle testa den någon dag. Frågan är bara om jag har någon tid över för ännu en hobby? Bäst att ta en kanelbulle och tänka på saken!

 

Nästa gång Syfestivalen går av stapeln är 4-6 november på Stockholmsmässan i Älvsjö. Jag kan varmt rekommendera att besök på denna mässa för den kreaktive!

 

Kommentarer

Postat av: Emilia

Publicerad 2011-04-10 11:28:23

Åh vad mycket fint! Jag blir så avundsjuk...

Knyppling är ingen hobby jag kan rekommendera, på den tiden det tar kan du göra så mycket annat kul. När jag knypplade lyckades jag göra ungefär en centimeter i timmen, efter en termins syslöjd hade jag typ 10 centimeter spets. Du kan säkert få upp mer tempo än mig när jag gick i 9:an, men ändå... Finns annat som känns mer värt att lägga tiden på! Tycker jag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela