pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Plantering av örter

Publicerad 2012-05-04 18:12:04 i Odling,

Idag har jag fått tag i det sista som jag behövde för att plantera min lavendel.
Steg 1
Se till att det finns hål i botten på krukan/baljan så vatten inte blir stående i botten. Jag hade helst velat ha dubbelt så stora hål, men det här är i alla fall bättre än inget!

Steg 2
Fyll botten med lecakulor. Det hjälper till att ge lite luft i botten och leca håller fukten ganska bra.

Steg 3
Jag blandade örtjord med sand (jag hade fått ett tips av en kompis att lavendel trivs lite bättre i uppblandad jord). Tyvärr hade jag inte så mycket örtjord att det fyllde hela baljan så jag drygade ut med planteringsjord.

Steg 4
Dags att försiktigt plocka ut lavendel ur krukorna och sätta ner dem!

Steg 5
För att lavendeln ska bli riktigt fin buskig, med bonusen att det bli mycket blommor, måste man beskära den.

Baljan får stå inne på den inglasade uteplatsen ett tag, än så länge verkar inte frostrisken helt över. Det ska bli spännande att se hur stora plantorna blir under sommaren!

Min oregano har även hamnat ner i en ny kruka. Den har redan börjat växa till sig fint.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela