pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Plantera om brudorkidé

Publicerad 2012-05-13 21:03:36 i Odling,

Brudorkidé, eller phalaenopsis, trivs väldigt bra att planteras om i lecakulor. Det är enkelt och vattningen blir väldigt smidig.

Börja med att försiktigt blocka bort all bark från rötterna. De döda rötterna kan rensas bort men de gröna, friska ska du vara försiktig med så de inte skadas.

Skölj lecakulorna (de är väldigt smutsiga och sådant vatten vill vi inte ha längst ner i krukan!)

Häll lecakulor i botten (2-4 cm) på genomskinlig kruka. Sätt ner plantan i krukan och häll försiktigt ner resten av lecakulorna så de blandas runt rötterna.

Det kan alltid vara lite vatten i krukan, men bara i delen där det bara är lecakulor. Rötterna kommer leta sig dit ner för att samla till sig vatten.

Jag hittade häromveckan en väldigt fin, vit brudorkidé på Lundby i Hageby. Det var precis vad jag ville ha till badrummet! Och en passande kruka hittade jag på second hand till en billig peng.

Nästan som på ett finhotell!

Kommentarer

Postat av: Sofie

Publicerad 2012-10-08 16:27:05

Åh, vad tjusigt, jag håller med, det är ju nästan som på lyxhotell :) Önskar att jag själv hade ett lite maffigare handfat (nu har vi ett standard) så jag också kunde ställa dit orkidéer! Så länge får jag nöja mig med mina små toablommor.

Det låter jättefint med kärleksört och aster. Vad kul med egen trädgård! V har bara en liten plätt utanför vår lägenhet på markplan, så jag odlar med begränsning kan man säga. Mina solrosor har precis som dina Aster varit sena - de slog ut igår!

Må så gott,
Sofie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela