pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Så gör du ett växtstöd av pil

Publicerad 2012-06-28 15:17:55 i Naturmaterial, Odling,

På vår tomt har vi ett pilträd. Jag har fått två olika reaktioner på det:
- Oh, vad roligt! Man kan göra så mycket kul med pil!
- Det där är inte bra. Pil söker sig till vatten, ni har väl inga vattenledningar där? Rötterna kan göra hål på dem.
 
Vi får se hur länge trädet får stå kvar, under tiden tänker jag roa mig med det! Vår midsommarstång av pil har ni redan sett men några dagar tidigare beslutade jag mig för att rädda våra stackars pioner.
Bedrövligt... Det fanns några växtstöd i metall i trädgården men de räckte inte på långa vägar. Nu kommer pilen till användning!
  1. Klipp av lång grenar som inte är för smala.
  2. Rensa av alla blad och småskott.
  3. Mjuka upp grenen, dvs böj den försiktigt. Börja i ena änden och arbeta dig till slutet. Böj inte för mycket på en gång, då kan grenen gå av.
  4. Testa att böja grenen till en vid båge och stick sedan ner den i jorden.
Jag satte mina bågar lite omlott och surrade ihop några med grön blomstertråd.
Och så här blev resultatet! Det bästa är att göra det här tidigt på säsongen. Då kommer pionen växa upp inuti växtstödet och risken att bryta av någon blomma (som var mitt problem) är obetydlig till obefintlig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela