pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Summering av ett pyssligt 2011

Publicerad 2012-01-02 11:58:00 i Pyssel,

Under ett år hinner jag pyssla ganska mycket, men ett år är en lång tid och jag kan få lite aha-upplevelse när jag tittar bakåt under de senaste månaderna.

JANUARI
Jag testade för första gången att binda en bok. Jag hade sparat en gammal almanacka och dess hårda pärm återanvändes och altrades.
En shoppingtur med en kompis under början av månaden resulterade i en storshopping av udda ljusmanchetter. Dessa slaktades och det blev en budgettvariant på blommor till scrapping och altring.
Jag utlyste även en blogcandy, där priset var ett par av mina populäraste pulsvärmare. Den tävlingen var väldigt populär, undrar om det kan ha haft något med kylan att göra?

FEBRUARI
Jag dammade äntligen av min BIA - Bind it all, som är en maskin som stansar hål till anteckningsböcker och böjer även till spiralen som håller ihop boken. Det blev en liten nett anteckningsbok som hjälper mig hålla kolla på hur många pulsvärmare jag säljer och vilken modell det var.
Det blev även lite sömnad. Då jag var yngre hade jag på biblioteket lånat en bok om att sy mjuka djur. Den hittade jag även på biblioteket i Norrköping och nu kunde jag inte längre motstå den söta ekorren!
Och lite längre in på året lyckades jag även få tag i ett eget, välbevarat exemplar av boken, som självklart slutat säljas ute i butik.
En annan bok som inte längre gick att få tag i ute i affären var Stickhandboken av Eleanor Van Zandt. Däremot hittade jag den på engelska och den har varit en kär inspirationskälla till diverse olika pulsvärmare under året.

Jag hittade även till Ravelry, en fantastisk sida där handarbetade människor samlas från hela världen och inspirerar varandra och delar med sig av mönster och tips och tricks. Jag trodde jag skulle vara inne där dagligen men glömde bort sidan och får ta ett nytt krafttag under 2012!

MARS
Smyckestillverkningen kom igång, tack vare Pyssel.net och deras härliga pysselcrops! Det här halsbandet gick och blev ett av mina favoriter (och det är ju extra roligt då man gjort det själv!)

Att jag sedan vann tävling var ju desto roligare!

Min sambo började åka iväg på arbetsresor och det var väldigt spännande, likt julafton, då han kom hem från Kina med en massa presenter! Vi har verkligen fått smak på det kinesiska teet, som är väldigt annorlunda i smak mot de vi normalt köper i Sverige. Några pyssliga presenter blev det också.

Jag fick tillbaka min Bernette-symaskin från service och jublade. Nu trodde jag att den skulle funka.

APRIL
Syfestivalen gick av stapeln i Jönköping, på Elmia och jag drog med mig min mamma dit och botaniserade.
Den som är intresserad av hur det ser ut på en Syfestival kan spana in ett antal bilder här.

I april kom påsken och jag lämnade av det här påskägget till min syster:

MAJ
Som blivande moster började jag titta mer och mer på små stickprojekt. På Strömmafabriken i stan (där jag shoppat på mig väldigt mycket garn sedan jag hittade dit) hittade jag ett jättecharmigt garn som blev perfekt att göra små babyskor av.

En dag satte jag mig vid symaskinen, första gången sedan den kommit hem nyservad. Jag hann inte så långt förrän synålen gick ner och fastnade - igen! Samma fel som jag skickat iväg den för. Jag ville bara slita håret i frustration. Symaskinen var helt värdelös, den passade mig inte alls. Vad jag ångrade mitt köp...

Jag har handlat på mig ett stort gäng med pysselböcker och i en av dem, en japansk bok, finns beskrivning på att göra söta tygblommor.

Nu vet jag att det går att få till dem och framöver hoppas jag kunna sitta ner och göra söta örhängen eller dekorationer till exempelvis väskor.

Det började grönskas en del på balkongen med diverse örter och sallader, men jag försökte hålla det på en mindre nivå än tidigare år.

JUNI
Jag hoppade på Pysselstafetten och visade en tutorial på en kylväska i jeanstyg.

Vi plockade upp ett skrivbord nerifrån förrådet och med ens hade jag ett pysselskrivbord! Det blev ett försök att få bort pysselsakerna från köksbordet och istället ha dem samlade på en yta som kan få lov att vara belamrad (det har väl funkat sådär, ibland behövs faktiskt större pysselyta som köksbordet erbjuder!)

Till en utmaning på Svensk scrapbooking gjorde jag den här eviga blombuketten:

Jag resignerade och gick in till en begagnad symaskinsaffär i stan. Han tog emot min klena Bernette och en gammal Huskvarna som det inte gick att sicksacka med. Jag kom hem med en bättre begagnad Huskvarna som jag än så länge är väldigt nöjd med!

JULI

Sambon fortsatte med sina resor till Kina och i början av juli kom han hem med den här söta kinesiska teservisen:

Jag såg till att ta tillvara på naturens godis, och på en tripp upp till Vänge, strax utanför Uppsala där min syster och hennes sambo bor, slängde vi ihop den här goda rulltårtan:

Under semestern blev det även en tripp ner till Småland och hälsade på föräldrarna. Då råkade det även bli en tur till Erikshjälpen i Jönköping. Tss, där finns visst inga smarta pysselmänniskor för jag hittade ett stooort gäng ljusmanchetter som väl hemma slaktades:

Syrran kom även ner med en byrå och ett terrarie. Hon har haft orkidéer i det men jag har ett litet annorlunda intresse och valde att börja fylla det med ormbunkar!

I slutet av månaden var det dags att stå på marknad! Jag och två vänner testade att stå på en hantverksmarknad i Söderköping! Vädret var ganska bra men folk var sisådär köpglada. Det som förvånade mig mest var att jag sålde pulsvärmare. Det trodde jag det inte fanns efterfrågan på mitt i högsommaren!


AUGUSTI
Odlingen på balkongen hade gått sisådär under sommaren, det kan ha blivit lite för varmt med fönstrena ofta fördragna men det kändes som det säkraste med katterna! I slutet av juli städades balkongen och sedan bytte vi ut möblerna.

En kompis och jag drog ut till Vikbolandet och letade svamp och kom hem med några kilo gula kantareller men senare hittade vi även ett bra ställe med trattisar!

På second hand hittade jag ett par hårda pärmar med metallpinnar. De altrades och jag började flytta över mina pysseltidningar till sådana. Till en början blev det en för scraptidningar och en för garn (dvs stickmönster och broderi).

Jag började intressera mig för decoupage, en typ av hobby som jag tidigare inte provat på. Nackdelen är att det resulterar i en massa köp av mönstrade servetter och pyssellagret utökas...

Lite mer möbler dök upp, katterna fick sig en ny klätterställning som de får ha på balkongen. Lilla Zoofii var snabb och inmutade den som sin, Nami försöker dock ta den emellanåt för det är en bra position att sitta och titta ner på folk nedanför.

Den är min, min, MIN! Jag vägrar släppa taget!

Den 28 augusti blev jag moster till en liten Emil, oj oj vad moster ska pyssla till honom!

SEPTEMBER

Jag provade på en annan variant av pulsvärmare: sydda och broderade.


Då jag åkte upp för att hälsa på lille systersonen och hans föräldrar hade jag med mig en hel del presenter. Några köpte, men en hel del pysslade. Det blev bland annat den här dörrkransen:


Jag la upp en massa olika recept på kantareller och blogg.se lyfte fram det på sin första sida!

Mitt ormbunkeskåp började ta lite form och det såg mysigt grönskande ut.



OKTOBER
Jag testade att göra annorlunda sockerbitar.

Pyssel.net hade kört en sommarcrop och det blev återigen några smycken. Den här gången plockade jag bland annat fram mina småpärlor som lindades fast på en stomme.

Jag knöt även ett armband med kinesiska mynt.

Jag gjorde en receptbok till syrran.


Jag la upp lite tips på vad man kan göra till Halloween och pysselmani hamnade återigen på blogg.se förstasida! Lite pyssel till Halloween hann jag med, bland annat den här dörrkransen:

Men det roligaste med Halloween är att spöka ut sig!


NOVEMBER

Dörrkransen av vitlök behövdes ganska snart bytas ut och det blev en höstlig färg på dörren.


Och för tredje gången lyftes min blogg fram på blogg.se!

Pysselstafetten drog igång igen och jag bidrog med en tutorial på mossklädda stövlar.

Vi har inte köpt så mycket möbler till lägenheten men detta år var det lite nytt som köptes hem! Vi hade haft ögonen på en bokhylla till alla kokböcker och hittade till slut den vi ville ha!

Produktionen till julmarknaden var i full gång och det blev några stickade pulsvärmare.

Dörrkransen med höstlöven behövdes till slut bytas ut och det blev för ett tag något grönt på dörren.

Tyvärr stod den sig inte så länge utan efter några dagar övergick färgen i gul-brunt-grönt.

Mot slutet av månaden blev det en del juldörrkransar och mossklädda stövlar. Till slut, till första advent, var det dags att återigen stå på julmarknad i Värmekyrkan.


DECEMBER
Jag försökte mig på en adventskalender på bloggen då jag dagligen skulle tipsa om julklappar som man kan göra själv. Jag hade planerat i god tid och hade en lista dag för dag vad jag skulle lägga upp men tiden, och orken, räckte inte till. Jag hade pysslat för mycket innan julmarknaden och efter ca 1 vecka lade jag idéen på is. Det var mycket annat som hände i december som upptog både mitt och sambons intresse och pysslet fick istället stå lite vid sidan av.

Jag hade fått äran att göra dörrkransen till jobbets entré och även om det blev stressigt att hinna med den i tid så dök den till slut upp på dörren och den har stått sig bra för väder och vind under decembermånaden.


Jag altrade en ny pärm till pysseltidningarna och det känns skönt att ha dem samlade med liten risk att någon tidning försvinner.


Det blev några pyssliga julklappar, bland annat altrad chokladask och även några hemgjorda praliner. Syrrans sambo blev väldigt glad åt ett par flaskor hemlagad saft, som jag hoppas han delar med sig lite av... Men som vanligt hann jag inte med fullt så mycket som jag önskat. Hela hösten var lite seg och energin har inte legat helt på topp. Förhoppningsvis kommer jag under 2012 avancera upp till mina 48 timmars-dygn igen!

 

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2012-01-02 14:22:11

Vad mycket du har hunnit göra dehär året! :o) Söta sockerbitar, och den där kinesiska servitrisen var riktigt söt. :-)

Postat av: Helen

Publicerad 2012-01-02 18:25:15

Kul att se ditt pyssliga 2011! Hoppas att vi får se mycket av ditt pyssel 2012 också:)

Postat av: pysseliten

Publicerad 2012-01-03 08:07:08

verkligen kul att se och läsa du är helt otroligt duktig :=)på allt .Idag ska jag få storfrämmande av en blogg tjej som jag lärt känna genom en blogg

.



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela