pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Omplantering av keikis

Publicerad 2012-01-08 10:29:33 i Odling,

Keikis är små plantskott som växer ut på ett bladveck på din orkidé. Förra året trodde jag först min dendrobium skickade blomstänglar men då de blev större visade det sig vara keikis. Det var inte fullt lika roligt i mina ögon. Igår bestämde jag mig att äntligen ta bort dem, de tar ju säkerligen energi från moderplantan!

De var inte så svåra att få bort, med rötterna. Tre stycken som skott har jag, två av dem har ordentligt med rötter.

Men behöver jag en planta till? Nja, egentligen inte. Moderplantan är stor och kraftig men så fick jag syn på något.

Lite dålig bild men till vänster, ovanför rötterna, syns ett litet skott. De tre skottet kommer snabbt kunna bli fyra. Vitmossa har jag hemma och en tom creme fraiche burk blir en bra kruka, så varför inte testa?

Den lilla plantan fick flytta in i ormbunkeskåpet. Bra belysning, temperatur runt 27 grader och minst 70% luftfuktighet. Det kanske den mår bra av och frodas snabbt?

Kommentarer

Postat av: Mariette

Publicerad 2012-01-09 16:44:21

Nu får jag bestämt kika närmare på min också, tack för infon =)

Postat av: Emil Andersson

Publicerad 2012-01-09 21:45:35

Ska ev vara tempen den har åsikt om... D. kingianum är mer kallväxande intermediär än varm... :-) Men för tillväxt gnäller den nog inte? Det kanske är en snäll klon. ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela