pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lucka nr 21 - En kotte av papper

Publicerad 2012-12-21 13:00:00 i Adventskalender,

Dagens pyssel blir återigen med mitt favoritpresentpapper!
Material:
  • Papper 
  • Styrolitkula (min är 80 mm)
  • Smånålar
  • Band
Verktyg: 
  • Sax eller skärmaskin
Tidsåtgång: ca 1h
Mina pappersbitar hade måtten 2"×1". Vik dem enligt bilden ovan.
Börja med att fästa 4 stycken vikta pappersbitar i det som ska bli botten. Alla hörn nålas fast. Jag gjorde min för skoj skull i silver och guld men man kan ju självklart köra på bara en färg!
 
Från och med nu är det bara på långdsidan som man ska sätta ner nålarna i. På den första raden ser ni att spetsen där guld och silver möts hamnar ungefär på mitten av en trekants längdsida som tidigare nålades fast. På andra raden (högra bilden) hamnar spetsen på pappersremsorna mitt emellan två spetsar på de som sitter på varv 1. Hänger ni med? Pappersremsorna förskjuts ca 1" varje varv. Varannat varv pekar papperstrianglarna åt samma håll.
 
På den västra bilden framträder mönstret lite tydligare.Här har jag kommit halvvägs och jag passar på att nåla fast ett band som sedan ska bli det jag hänger upp kotten i granen med. Fäster man inte bandet nu kan man annars vänta till slutet och nåla fast det högst upp. 
 
På slutet/nära toppen vek jag kanterna på papperstrianglarna för att det skulle passa bättre med skarvarna. Jag gjorde bara ett eller två varv till efter jag tog den högra bilden. Sedan gjorde jag en rosett av guldfärgat band. Rosetten hålls ihop av en bit metalltråd och den stack jag ner i styrolitbollen. Jag dekorerade även med några järneksblad i papp.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela