pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Självklart ska något gå sönder

Publicerad 2012-04-29 18:52:42 i Pyssel,

Folk säger att man ska ha en buffert då man flyttar till hus, ifall något skulle hända ganska snart. Varför säger man så? Det känns ju som bäddat för att något ska gå sönder!

I vårt kök finns två stycken kylskåp-frys kombinationer. Lampan till den ena frysen lyser rött, men vi fick höra från de som bodde här innan oss att det var inget fel på den frysen. Så vi fyllde den med saker från lägenheten. I förrgår skulle jag ta fram lite dill till en sås. Dillen var inte fryst. Jag får halvt panik och börjar rota igenom frysen.

Den hela laxen var till hälften tinad. Grönsaker längst ner var helt tinad och det var bara att slänga. En hel fryslåda var full med massor av bär som jag plockat förra året. Vi talar många kilo av jordgubbar, blåbär, klarbär, krusbär, lingon och även lite rabarber. Tiningsprocessen hade gått så långt att bärsaft läckt ut ur en del påsar. Hur länge hade det egentligen stått så här? Långsam tining sedan vi flyttade in?!

Jag har nu stått och gjort saft på drygt 1½ kg jordgubbar och det blev även några burkar jordgubbs- och lingonsylt. Blåbären får jag nog slänga nu, jag orkade inte stå och laga paj på dem... Och vet ni vad? Jag rensade självklart ut bland mina glasburkar i flytten! För inte skulle jag behöva något sådant på direkten...

Saften ska stå och gotta till sig i en vecka nu innan jag ska sila den. Den står helt perfekt i matkällaren!

Japp, vi har matkällare, jag är mycket glad för det! Men den är dumt planerad, källaren blir mörk och...hur korkad är man att man slår upp en vägg mitt emellan de två rummen? Varför inte bara ha ett enda rum som matkällare/förråd?

Sambon köpte en kofot på Ö&B idag. Han såg malligt lycklig ut. Nästan på direkten då vi kom hem försvann han ner i källaren...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela