pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Mer orkidéutställning

Publicerad 2011-10-05 18:46:03 i Naturmaterial,

När jag var i Uppsala i september passade jag på att gå på orkidéutställningen på Blomsterlandet. Det är en utställning som flyttar på sig och just nu befinner den sig i Norrköping! Vad passar bättre en ledig dag än att ta bussen dit ut och beundra skönheterna?




De här brudorkidéerna var riktigt stora - och det var gott om rötter!!! Om du funderar på att köpa orkidéer finns det en del som kan vara bra att tänka på. Självklart ska du vara tilltalad av hur blommorna ser ut men titta inte bara på det. Du vill ju säkert att det är en bra planta, som gärna får blomma om igen. De här plantorna mår bra, de har gott om rötter och de ser inte alls uttorkade och skrumpna ut utan perfekt gröna. Även bladen är bra att titta på och se så de ser friska ut.

Plantera gärna om brudorkidé, eller Phalaenopsis som de egentligen heter. De trivs riktigt bra i en genomskinlig kruka med lecakulor. Ha gärna lite vatten i botten. Det ger fuktighet till rötterna och det gillar de! Se bara till när du planterar om den att rötterna inte går hela vägen ner till botten på krukan för de mår inte bra av att hela tiden ligga i vatten.

Det var nära att den här lilla raringen följde med mig hem! Jag tror den skulle passa väldigt bra i mitt ormbunkeskåp som en krypväxande orkidé.

Det här är vaniljplantor som faktiskt är en typ av orkidé! Trivs den kan den gå och bli väldigt stor. Det kan min syster intyga om som har haft ett riktigt praktexemplar.


Vanda är en väldigt vacker orkidé men tro inte att du kan ha den stående på fönsterbrädan...

Den har rötter. Massor av rötter. Min syster har haft en hängandes ner i en stor cylinderformad glasvas. Jag har hört talas om en del som duschar med sina vandor. Det gillar de visst! Mycket fuktighet på rötterna ska det vara...




köper du en planta som den här bör du plantera om den så snart den blommat klart (eller plantera om den på direkten men risken finns att plantan blir stressad och tappar blommorna).

Jag gillar dendrobium (väldigt synd om mig, syrran har avslöjat att det finns massor med olika sorter inom släktet dendrobium att välja på). Om jag hade köpt någon idag hade den här kunnat locka mig. Varför? Jo, den har nya skott på gång och nästa år skulle de kunna ge blommor.

Den här kom jag hem med! En tillandsia, något som passar perfekt in i mitt ormbunkeskåp! Får jag till luftfuktigheten bra kanske den till och med blommar för mig.

Jag vet inte hur det gick till när den här masdevalian följde med mig hem, den måste ha hoppat ner i kassen helt av sig själv! Hmm. Kanske borde ringa syrran och ge henne en utskällning? Det skulle vara ormbunkar i skåpet, inte orkidéer. Okej, nu är ställningen 6 ormbunkar, 1 tillandsia och 2 orkidéer (eller 3 om vi räknar den som var monterad på roten som följde med skåpet).

Kommentarer

Postat av: Jennie, Blomsterlandet

Publicerad 2011-10-06 08:40:12

Hej,



Tänkte höra med dig om det är okej att vi länkar till ditt fina blogginklägg om orkidéer från Blomsterlandets hemsida?



//Jennie, Blomsterlandet

Postat av: Alexandra - Pysselmaniker

Publicerad 2011-10-06 08:47:50

SV: Vad roligt! Självklart får ni göra det Jennie =)

Postat av: Cissi

Publicerad 2012-06-02 19:32:57

Hej!

Väldigt trevlig och fin blogg du har! Blev nyfiken på "pinnen" du har tvärs över tillandsia-vasen och undrar vart du köpt den.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela