pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Överkonsumtion?

Publicerad 2011-06-04 08:53:15 i Pyssel,

Sex dagar i veckan trillar en dagstidning ner i vår hall. Det är väldigt trevligt att bläddra i den till frukosten och jag tror jag skulle ha svårt att avstå från en dagstidning idag. Emellanåt följer det med en bilaga och helgens bilaga heter Paus. Jag har verkligen fastnat för Emilie Wallstens krönikor om sitt Köpstopp för ett år. Så fort en hel kalendermånad är passerad kommer hon med en rapport. Det får mig verkligen att tänka till angående min egen konsumtion och shoppingturer. Dagens krönika var lite vinklad mot presenter.

"Att fixa presenter utan shopping tar både tid och kräver viss tankemöda. Men det verkar som att det är fler än jag som tröttnat på att få ytterligare en pryl att skapa plats för"


Jag instämmer med Emilie i det här! Jag har börjat favorisera förbrukningsvaror i present till folk. Något ätbart är egentligen det bästa men något praktiskt och välbehövligt gillar jag också att ge bort i present. Det är kanske inte så förvånandsvärt att jag börjat favorisera att tillverka presenterna själv? Fast är det alla gånger billigare/enklare alternativ än roffa åt sig något i en butik, betala och kanske få det inslaget på plats?

Min studietid ligger fortfarande inte allt för långt bakåt i tiden men jag tänker tillbaka till den och undrar hur jag egentligen klarade mig på 7400 kr i månaden. Fast de första 2½ åren var kanske lite värre. Då levde jag på studiebidraget och betalade räkningar som hyra med sparade pengar. Snålt blev det men så dröjde det innan jag började låna pengar från CSN och i dagsläget är jag väldigt glad åt det. Med jobb och inkomst har jag börjat lära mig unna mig saker. Men frågan är om det är för lätt att shoppa ibland? Jag älskar verkligen att pyssla och det syns här hemma. Lådor med tyg, många pysselinspirerande böcker och tidningar, garnpaket i mängder. Det är kanske dags för en inventering innan jag lockas köpa ännu ett 10-pack med garn till ett väldigt bra pris hos Strömmafabriken?

Det finns en pysselkategori som jag egentligen undrar hur jag resonerar med mig själv om. Scrapbooking. Att scrappa eller skräpa är ett kul sätt att visa upp sina fotografier. Men borde det inte handla om att återanvända sådant som man har hemma??? Istället går jag ut och köper papper, dekorationer och stämplar i drivor. Vi ska nog inte försöka summera vad allt det har kostat mig...

Jag försöker ibland tänka lite praktiskt och tittar gärna på sätt att återanvända saker. Just nu ligger det en trave med urvuxna och slitna jeans i en låda och väntar på att jag ska gå lös på dem med sax och sytråd. Något gammalt blir till något nytt. En gammal skjorta som jag anser inte går att skänka till second hand plundras på knapparna och hamnar i en låda, ljusmanchetter plundras och användas till scrapbooking och korttillverkning (kostnaden blir en bråkdel av att köpa en färdig påse med blommor i en scrap-butik). Nej, bättre att försöka hitta återvinningslösningar och spara pengarna. Eller är det fel? Är det meningen att vi ska överkonsumera?

Kommentarer

Postat av: AnnaWK

Publicerad 2011-06-05 08:41:11

Kloka ord om överkonsumtion. Och vad roligt att du också håller på med scrapbooking! Jag är själv inbiten scrapbooking nörd och har material till en halv butik (nästan). Men så använder jag det mesta också.



Sv: Ja korgen lär användas efter att blommorna har dött ut (fast jag hoppas de kommer att stå länge).

Postat av: Lillstrumpan

Publicerad 2011-06-07 21:18:21

Var någon möjligen på filosofiska humör? ;-) Men du har så rätt så, vill även då passa på att slå ett slag för att fundera på hur mkt smygkemikalier vi släpper ut i miljön när vi inte tänker efter innan vad det är vi eg köper. ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela