pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Inget terrarie för ormar

Publicerad 2011-07-18 22:11:03 i Odling,

I torsdags förra veckan plockade min syster upp mig för resa ner till våra föräldrar som bor i norra delarna av Småland. Först tömde hon dock bagagen hemma hos oss. Sambon och jag fick bära och kånka. Det gällde att vara försiktigt, det var mycket glas...

Idag har jag stått och skrubbat skåpet hyfsat rent från kalk. Det är nämligen väldigt gott om sådant i Uppsala!

Exempelvis är det vita på stenarna just kalk. I Norrköping har vi inte lika mycket kalk i vattnet så jag hoppas det på sikt löses upp. Jag vill nämligen inte gå på med kniven och skrapa på stenarna, för då följer säkert en del av färgen med. Fallet är nämligen inte alls uppbyggt av riktiga stenar som är ihoplimmade. Jag är lite osäker exakt vad min syster gjorde detta av men formen är gjuten med hjälp av riktiga stenar.

Det här skåpet kommer inte få någon inneboende i form av:
  • orm (har halvt ormfobi)
  • spindlar (huuu, nej tack!)
  • grodor (dock finns det en del väldigt söta)
Nej, det här ska bli precis samma sak som det var i Uppsala: ett växtskåp!

I botten finns en glasskiva som delar bottendelen i två delar. Till höger ska jag ha vatten men i den vänstra delen ska en del växter frodas (det är i alla fall planen). Så jag och sambon trotsade regnet och cyklade ut till Plantagen som enligt min syster har bäst pris på lecakulor. Jag har stått och sköljt 20L i badkaret och att skölja lecakulorna är mycket viktigt - de är nämligen väldigt smutsiga!

Grenen följde med från syster. Det finns faktiskt en orkidé som växer på den. Förhoppningsvis överlevde den påhopp från både Nami och Zoofii...

Det här skåpet har haft x antal orkidéer i sig och nu talar vi inte alls om sådana som du kan hitta på Ica, Plantagen och Blomsterlandet (om du inte har extremt stor tur). Nej, min syster har beställt många orkidéer från leverantörer i utlandet. Jag ska se om jag hittar någon gammal bild på hur det såg ut i detta skåp på den "gamla goda tiden". Det vill säga innan hon flyttade till Vänge och orkidéerna dukade under i på tok för varmt klimat. Tråkigt tråkigt men förhoppningsvis blir det inte samma problem hos mig.

Så vad ska flytta in i skåpet hos mig? Nu delar jag inte min systers passion för orkidéer även om jag finner dem väldigt vackra. Jag är däremot mer svag för...

...ormbunkar! Jag hittade tre stycken för billig peng att starta upp skåpet med men efter jag fått igång luftfuktigheten ska det bli fler, gärna lite mer udda och ovanliga sorter. Imorgon ska jag ta tag i vattendelen och få fläkten på plats. Kanske blir det även en tur till akvarieaffären för lite grönt till vattendelen...

Kommentarer

Postat av: Jen

Publicerad 2011-07-19 18:47:38

Oj så tjusigt! Detta kommer bli jätte bra tror jag. :)



Gå på orkidéutställning, då finner du en massa udda sorter och sticklingar på både markväxande och epifyter. :) Så gör jag, för jag älskar orkideér och inget annat i växtlighet finns i detta hem. :D

(om man bortser från ett par porslinsblommor)

Postat av: Lillstruman

Publicerad 2011-07-23 12:35:18

Vill minnas där fanns två plantor när jag lämnade grenen, dock kan man väl diskutera om Bulbophyllumen egentligen lever eller ej, men en bulb fanns det på den iaf. =p Hyser större förhoppningar att Dineman klarar sig, den växer som ogräs. Tar gärna tillbaka en bit sen när den repat sig igen. Är ju ändå en av mina äldsta plantor nu när resten kastat in handduken. =( Du har en bild på skåpet på min hemsida (med Saca i), det är från dess högtidstid tror jag bestämt...

Postat av: Lillstruman

Publicerad 2011-07-23 12:47:30

psst, här är länk till bilder på hur jag gjorde bakgrunden i PUR-skum. =)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=409607&gid=775648

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela