pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Ett produktivt 2010

Publicerad 2011-01-10 21:48:00 i Pyssel,

Det är ganska kul att tänka tillbaka på vad man gjort det år som gått. Det är även ganska nyttigt, man inser att man hinner med mer än man tror...

JANUARI
Jag låg egentligen lite lågt under början av förra året men jag hann få upp ögonen för japanska pysselböcker och testade ett himla gott recept på apelsinsaft!



FEBRUARI
Stickning är något jag aldrig kan släppa, i perioder blir det istället extra mycket! Några plagg hann det bli under 2010, detta var ett av dem:

Tyvärr mötte den sitt öde i tvättmaskinen och lite för hög temperatur! Den är numerad tovad...
Ett större projekt hann jag med under februari och det var ett utvikbart scrapalbum.


MARS
Jag testade att leka lite med pärlor och tråd, resultatet blev den här söta lilla pärlormen!

Och då påsken närmade sig passade jag på att återanvända tomma äggkartonger!


APRIL
Altring med påsktema höll i sig lite in under april månad, men den här gången hade jag gått loss på ett påskägg som fick ett nytt utseende.

Jag testade även två nya saker: virka amigurumi och göra mitt egna schampo.

Schampot blev hur bra som helst! Det räckte året ut, mitt långa hår trasslade sig väldigt sällan, det kändes rent länge och jag behövde inte använda balsam eller inpackning då schampot hade en lätt balsameffekt i sig.

MAJ
Jag började komma igång med att måla på värmeljus och under månaderna därefter blev det bara fler och fler och fler!
Det blev något altrat även den här månaden, nämligen en teburk!

Jag blev riktigt nöjd med den och altrade även en annan burk som jag och sambon lämnade över en bröllopspresent i.

JUNI
Under början av månaden blev det en tur till Uppsala för att närvara på min systers disbutation. Jag är så stolt att ha en doktor till syster! Hennes present har jag jobbat länge på (i början var det tänkt i födelsedagspresent fast något år tidigare)

Jag sydde en tygkasse och gjorde detta broderi till en ficka på framsidan.
Stickorna arbetade på och jag avslutade äntligen mina första handstickade strumpor! Sommaren kom igång och midsommar firades med krans i håret, fast gjord på ett diadem.

JULI
Minns ni värmen som kom igång efter midsommar? Jag var lite orolig att hallonen skulle bli väldigt tråkiga och torra i bristen på vatten men det var snarare motsatsen! Jag plockade många liter och blev även rejält skrämd av en man som bara stod inne bland ungträden ett stenkast från hallonsnåren utan att säga ett ljud...

Jag testade en ny sorts kortvikning, ett så kallat easel card.

AUGUSTI
Jag hittade ett kul användningsområde för mina schabloner! Enkla, vita handdukar från IKEA fick ett nytt utseende.

Augusti var semestermånaden men det blev lite småsemester från pysslandet och istället lite visiter hit och dit. Blåbärssäsongen hade kommit igång och jag plockade på mig ett litet lager hos föräldrarna i Småland (som lyxigt nog har en fin blåbärsskog rakt utanför ytterdörren)

SEPTEMBER
Svampmånaden! Jag kom verkligen ut en hel del i år och svampkorgen användes flitigt.



För den som inte visste det kan jag avslöja att det luktar en hel del då man torkar trattkantareller i ugnen! Det ska fungera alldeles utmärkt att torka svamp på tidningspapper men har man katt är det inte riktigt ett alternativ...

Jag är något av ett hattfreak, om ni inte tror mig kan ni alltid ta en liten titt här. Någon månad tidigare hade jag fått syn på en liten söt hatt på H&M. Pysslaren i mig tänkte som vanligt "en sådan borde jag kunna göra själv" och sagt och gjort, jag tog fram saxen och gick loss... Det blev en liten hattbonad och för att vara min första hatt var det inte så dåligt sömnat!


Under september gjorde jag något lite sällsynt. Jag scrappade! Under hela året blev det bara den här och en LO till Rhodosalbumet.

 

OKTOBER

Precis som 2009 blev det en tur till Scrap och stämpelmässan i Göteborg. Frågan är om det var sista gången det blev en sådan... En sak jag hittade i Göteborg var en riktigt läcker kappa, sydd av möbeltyger. Det borde jag kunna göra själv! Så nu ligger det på att-göra-listan.

Det blev lite mer gosaker från naturen, den här månaden var det dags att skörda äpplen! Det blev en del äpplemos och jobbet blev så mycket enklare med det här verktyget:

NOVEMBER

Halloween firades en vecka sent men en del pynt blev det. Till en tävling på ett forum gjorde jag den här trick or treat lådan:

Jag testade en ny sak med stickning, nämligen att sticka in pärlor i arbetet. Produktionen var i full gång och mycket skulle hinnas med innan jag stod på julmarknad för andra året i rad. Utöver stickade pulsvärmare (som verkligen gick hem!) blev det mossklädda stövlar, kransar, tygkassar, målade värmaljus m.m.

DECEMBER

Jag startade en adventskalender med något pyssligt varje dag, bakom den första luckan var det just en adventskalender!

 

På ett av bröllopen vi gästade under sommaren fick jag i uppdrag att pynta brudparets julgran. Detta tolkade jag självklart som att jag skulle göra pyntet! Det gav mig möjlighet att testa lite nya sätt att leka med papper och bränna fingrarna på limpistol.

Under julhelgen tog jag en paus från stickandet och virkade min första haklapp.

 

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2011-01-11 11:08:00

Kul med en sammanfattning! Jag hade också funderingar på det men det kändes lite larvigt eftersom jag bara haft min blogg i ett halvår... Det får bli en senare fråga. :-) Sedan är det ju lite roligare på din blogg eftersom du gör så många olika saker.

Såg förresten att årets julkortutmaning på scrapbookingforumet är att göra ett julkort i veckan... Vi får se hur det blir med den saken... :-P

Postat av: Linda

Publicerad 2011-01-12 22:48:38

Den lilla virkade musen är så söt! Lust att skriva ner beskrivningen på hur an virkar den?

Postat av: Jen

Publicerad 2011-01-21 15:10:11

Åhh så mycket skoj! Vad glad man blir av att se allt fint du gjort. :)

Postat av: E-B

Publicerad 2011-01-27 07:13:08

vilket trevligt sätt att summera upp året som gått!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela