pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Julklappstips - nr 2

Publicerad 2011-12-02 11:54:06 i Adventskalender,

Ni som har hängt med ett tag kommer kanske ihåg det här halsbandet som jag gjorde förra året:

Detta blir en fin julklapp som faktiskt är ganska enkel att göra.

Material:
  • Plattång och ev avbitartång
  • Kedja och ringar
  • Berlockar enligt smak (exempelvis hjärtan, löv eller en blandning)

Måtta passande längd på kedjan och klipp av den, antingen med avbitartång men ibland går det även att med plattång öppna upp en länk.

Sätt dit en mindre ring i ändarna på kedjan och sätt den runt den större ringen. En mindre bit av kedjan fästes också i den stora ringen, det är på denna kedja som berlockerna sedan fästes.

Med hjälp av mindre ringar fästs berlocker i den mindre kedjan. Ett tips är att hålla upp smycket och dubbelkolla hur berlockerna kommer att hänga, ibland kan det vara väldigt lätt att få dem att hänga mer på ena sidan än den andra!

Tidsåtgången ligger kanske på ca 20-30 minuter.

På Panduro såldes en del hjärtan i packet med 2-4 stycken. Jag använde två berlocker för att göra matchande örhängen.

Jag ska erkänna att det här halsbandet kostade en del då alla delar köptes på Panduro men på nätet finns många bra smyckesbutiker där man kan välja att köpa saker och ting styckvis och det är oftast billigare än Panduro. Jag kan bland annat rekommendera Pagoni som jag handlat av ett flertal tillfällen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela