pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Julklappstips - nr 1

Publicerad 2011-12-01 07:19:00 i Adventskalender,

Vi drar igång kalendern med ett pyssel som kan ta lite tid! Detta är en enkel modell som är väldigt flexibel i storlek.

Material: stickor och garn

Välj ut ett passande garn och anpassa stickstorleken till det (på garnetiketten står det alltid rekommenderad stickstorlek). Ett litet tjockare garn gör att pulsvärmarna blir mer snabbstickade.

Jag brukar lägga upp maskorna på en något större sticka (exempelvis använder jag en 3 mm sticka då jag lägger upp maskor till ett arbete som sedan stickas med 2,5 mm stickor). Antalet maskor anpassas till den längd man vill ha på pulsvärmaren. På 2,5 mm stickor lägger jag normalt sett upp 45-50 maskor.

Varv 1: Räta maskor.
Varv 2: Aviga maskor.
Varv 3: Räta maskor.
Du har nu avslutat en "dal" och det är dags att förändra mönstret!
Varv 4: Räta maskor.
Varv 5: Aviga maskor.
Varv 6: Räta maskor
Du har nu en "dal" och en "berg". Fortsätt sticka enligt mönstret.

Efter att tag växer ett tydligt berg-och-dal-mönster fram. En klar fördel med det här mönstret är att det är lätt anpassad till olika storlekar på händer.

När pulsvärmaren är tillräckligt lång är det dags att maska av.Sedan är det bara att sy ihop den och lämna ett hål för tummen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela