pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Gott med äpple del 1

Publicerad 2010-09-12 18:13:01 i Ätbart,

Nu är äppleträden fulla med god frukt och det är dags att börja frossa i syrliga och söta äpplen!
På jobbet finns jag vet inte hur många olika äppleträd. I några pentryn finns håvar utlagda så det går att komma åt de stora, finaste äpplena högst upp i träden (förutsatt att de inte är allt för höga men 2-3 m är inga problem).

Jag har redan hunnit plocka med mig två omgångar äpplen, samt lite päron men när jag och en kompis var ute i skogen häromdan hittade vi ett äppleträd och det var så god smak på dem så jag var tvungen att ta med mig en del hem. Idag fick de stifta bekantskap med en kastrull!

Äpplemos

Det är oerhört lätt att göra eget äpplemos, så lätt så jag undrar varför man egentligen ska köpa det i affären. Jag började med att skala, kärna ur och skära äpplen i tunna skivor. Den biten kan ju ta ett tag så de färdigskurna bitarna fick ligga i vatten med lite citronsyra så de inte skulle bli bruna.

Lite vatten kommer med när äppleskivorna läggs i kastrullen men om moset önskas lite lösare är det bara att tillsätta mer. Det fick stå och koka samman ett tag under lock tills det mosat ihop sig. När det var klart tillsatte jag socker och natriumbensoat. För lättsockrat mos på 1L äpplemos behövs:
  • 1½-2 dl socker
  • 1-2 krm natriumbensoat
Jag fick inte så mycket mos, det blev bara 3 dl så jag anpassade mängden socker och bensoat till den mängden.

Därefter var det bara att låta det svalna och hälla på burk. Jag ska göra mer mos och sedan frysa in i mindre förpackningar. Det är bara att ta fram när det behövs och så slipper jag stå och slänga äpplemos för att det gått och blivit dåligt i kylskåpet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela