pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Fredagsfika

Publicerad 2010-09-23 22:21:51 i Pyssel,

Vi har en ganska trevlig rutin på jobbet. På onsdagar bjuds det på onsdagsfrallan och fredagar blir det fika. Vi har ett schema för när vi har köksveckan. Den här veckan är det min vecka och i tisdags handlade jag pålägg till frallorna för restaurangen på jobbet levererar bara brödet. Jag tycker det blir trevligare när vi själva köper pålägget för då varierar det vad för pålägg det blir från vecka till vecka eftersom den som handlar är lite olika smaker. Rädisorna jag köpte uppskattades väldigt mycket och jag kan inte förstå varför jag blev beskylld för att vara den som stått och skurit till rädisorna i halvor men med taggigt utseende. Tyvärr har jag inte bild på dem men de är grymt enkla att göra. Det är bara att sticka in en kniv halvvägs in i rädisan i ett sicksack-mönster. När man gått hela varvet runt är det bara att lite lätt vicka isär de två halvorna.

Torsdagen innebar kvällsvakt och det är inte så optimalt när jag har fikaveckan och helst vill baka till fredagsfikat. Visst går det alltid att köpa något men det tycker jag är trist då jag faktiskt kan baka. I onsdags pallade jag något kilo päron. SMHI är byggt där det förr var en fruktträdgård och det finns sjukt mycket fruktträd. Tyvärr visste jag inte riktigt hurdan paj jag ville göra så jag gjorde en provbakning.


8 stycken olika småpajer med följande smaker:
  1. Pistage och mandelmassa
  2. Ingefära och smuldeg
  3. Kanel, nötter och honung
  4. Nougat och smuldeg
  5. Lakritsgranulat och smuldeg
  6. Lingon och smuldeg
  7. Hallon, kokos och smuldeg
  8. After eight


Jag bestämde mig till slut för en paj med After eight och en med nötter och lite honung. Eftersom jag inte orkade ta tag i bakningen på torsdagsförmiddagen fick jag vackert göra det på kvällen. Det kändes inte så lyckat...

Kvällen på jobbet var vansinnigt lugn så jag fixade lite höstmys!


Vi hade 4 stycken små glas för värmeljus stående i köket, de klädde jag med löv och virade koppartråd runt om.

Och lite närbilder...




Jag undrar hur många kollegor som misstänker att det är jag som har varit i farten?

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2010-09-23 22:49:23

Åtta provpajer?! Var får du all ork ifrån? Jag orkar knappt baka en paj... :-P

Postat av: Linda

Publicerad 2010-09-23 23:16:06

Vad mysigt du har pysslat till det. Jag kanske ska oxå göra det på mitt jobb:).



Pajerna ser vansinnigt goda ut men jag undrar också var du får din ork ifrån:).

Postat av: Nathalie

Publicerad 2010-09-25 18:52:58

Svar: Visst är det en bra ide!:) Jag hittade den i min djuraffär. Jag vet att de även har funnits att beställa på nätet. Har dock inte sätt några nu på ett tag:/ Säger till ifall jag hittar en sida på nätet som säljer dem!:)



Föresten åh vad goda de där pajerna ser ut!:)

Fint pysssel också!

Postat av: AnnaB

Publicerad 2010-09-27 13:29:45

Men ooo så himla fint du gjort det! Jag önskar att jag var så där bra på att pyssla dekorationer. Det är mest bara stök där hemma, så innan man kan dekorera på något roligt sätt skulle man behöva grovstäda i 17 timmar. Det är väl därför det inte blir så mycket pyssel av just det slaget gjort, kan jag tro... =) Pajerna låter dessutom galet goda!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela