pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Två komplicerade operationer

Publicerad 2010-10-20 19:17:30 i Odling,

Idag tog jag mig fram i djungeln som har det exotiska namnet Källarförrådet på jakt efter Två Större Krukor. Beväpnade med dessa, en stor hink med jord och en sekatör tog jag mig an vad som kunde bli en smärtsam uppgift.

I nästan ett halvår har jag haft en trevlig planta boende hos mig. Från början omgavs den lilla kärnan av ett mörkt skal och grönt saftigt kött men det åt jag glupskt upp. Kärnan blev istället satt i lite jord och slog efter några veckor rot. Det var tur för den annars hade den efter sisådär 1-2 månader hamnat i komposten, växternas soptipp. Istället hamnade den återigen i jord och bestämde sig då att skicka upp ett litet grönt skott och den växte och växte och växte. Något som dock inte växte var krukan...

Situationen blev ohållbar och jag var tvungen att klippa upp botten för att lirka ut rötterna. 3 stycken små rötter trillade av men frågan är: kan det vara som så att plantan klarar sig på de som fanns inne i krukan?

Jag tror att svaret på den frågan är ja...

Avokadoplantan har nu flyttat in i en mer än dubbel så stor bostad. Betyder det att den snabbt går och blir dubbelt så stor? Jag hoppas det.

 

En annan planta flyttade också in för ca ett halvt år sedan. Eller... Ja, skalpen flytta ner i en kruka med jord. Resten råkade visst också ut för jätten Glufs Glufs.

Den andra operationen var kanske mer komplicerad. En "liten" bäbis skulle tas från sin moder.

 

Vita pilen visar på "mamman" (ursprungligen normalstor ananas, alltså ingen miniananas!) Jag tror det är klart dags för ungen att flytta hemifrån! Det är knappt så jag minns när den var väääldigt liten.

 

Enligt en bok som jag har här hemma som heter "Att sätta kärnor och frön" står det att sidoskott (som jag hade turen att få) bör bli åtminstone 15-20 cm hög innan den försiktigt dras loss från moderplantan.

 

Eh... Jag säger nog pass. Mamman blev lite *host* skalperad och hela den här klumpen satte jag ner i ny jord, i en något större kruka. Jag tror ananas klarar sig bra i en ganska liten kruka. Det är ju inte direkt mycket rötter...

 

Jag känner mig nöjd med resultatet. Hoppas mina "patienter" gör detsamma.

 

Eftersom Zoofii har fått visa upp sin söta sida tidigare idag tänkte jag även låta Nami visa sin nya sovplats. Jag har aldrig tidigare sett honom ligga på det här stället i soffan!

 

Kommentarer

Postat av: Nathalie

Publicerad 2010-10-20 21:50:18

Svar:hihi åh vad gulligt med kissen som är hejare på väder!;) Och så fina dina katter är!! Jättesöta!



Krama dina katter ifrån mig och "väderkatten" när du träffar henne nästa gång;)!!!



Postat av: Linda

Publicerad 2010-10-20 23:25:58

Dina katter är så supersöta:). Min katt är duktig på att bita av garn! Jag måste sitta med garnknystan i knät annars tar hon den:).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela