pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Japanskt spa

Publicerad 2010-10-03 16:50:15 i Pyssel,

Den här helgen pysslade jag om mig själv istället för att pyssla. I fredags slutade både jag och sambon tidigare och runt halv fyra anlände vi till vår destination.

Min sambo hade fått en helgvistelse hos Yasuragi på Hasseludden och i den presenten inkluderades även jag. Vi hade inte riktigt förstått hur stort det var förrän vi kom fram. Parkeringen låg en bit ner och den här fina entrén välkomnade oss efter en kort promenad.

Inomhus var det stort och luftigt. Vårt rum var i normalstorlek. Sängen var lite lägre än vi är vana vid och dörren in till badrummet var en skjutdörr istället för våra mer normala dörrar. På sängen låg varsin yukata som är en japansk bomullsrock. Den enda skillnaden mellan en yukata och kimono är att kimonon är gjord i siden och vår var som sagt av bomull. I receptionen hämtade vi badkläder och tofflor. Utanför rummet stod det tomma korgar.



Så här gick vi klädda hela helgen. Tofflorna är inte direkt gjorda för att gå snabbt i och vi kom därför väldigt snart in i en behaglig lunk och varvade ner. I korgen lade vi vår stora handduk och det fanns även små handdukar som vi titt som tätt gick och hämtade mer av.

Omklädnings- och tvagningsrummen var uppdelade i herr och dam avdelningar. Det fanns även ett alternativ på tyst avdelning och det var det alternativet som både Mårten och jag använde oss av.

När man kom in i tvagningsrummet ställde man ner pallen, lade ut en liten handduk på pallen och satte sig sedan ner. Hinken fylldes med vatten och sedan hälldes den över huvudet. En andra liten handduk hälldes det tvagningstvål på och sedan masserade man sig ren, utifrån och upp mot hjärtat. Det är en långsam och ganska tidskrävande process, hinken tar ju självklart en stund att fylla varje gång. Jag tror att 30-60 minuter var fullt normal tid att hålla på. Det fanns vanliga duschar också, men det här sättet var riktigt trevligt och avkopplande. När du var klar vände du på pallen och ställde hinken ovanpå. Den ena handduken slängdes i en tvättkorg, den andra kunde med fördel sköljas i kallt vatten och sedan tas med in i ångbastun (som var gemensam för herr och dam)

Bredvid tvagningsstället fanns två varma källor, de var riktigt härliga! Jag försökte ta en kall handduk och lägga den på pannan medan jag satt där men det blev inte så bekvämt för nacken. Annars var kontrasten varmt och svalt väldigt skönt.

Utanför tvagningsrummet fanns en bassäng. Den kändes faktiskt ganska kall efter man legat i den varma källan. På motstående vägg fanns flera stolar och där kunde man slå sig ner och koppla av. Sedan fanns det även möjlighet till att gå ut.

Detta var tre stycken varma bassänger. Badet hade lång öppetid, från kl 6 till 22. Både på lördagen och söndagen klev vi upp kl 6. Det var knappt någon annan uppe så tidigt och speciellt utomhusbassängerna var riktigt härliga att ha helt för sig själva. När man kommer ut känns det väldigt kallt och sedan kliva ner i 40 gradigt vatten var helt u n d e r b a r t!

Den sista bilden är från den första morgonen. Då ångade det extra mycket från källorna!

Denna bilden tog jag på väg tillbaka till rummet på lördagen. Skorstensen såg ut som att den var byggd uppe bland molnen!

Det finns flera olika aktiveteter som anordnas. Jag ville snudd på gå på allihopa men ganska tidigt insåg vi att det faktiskt är svårt att hinna med det. Att passa en tid blev väldigt jobbigt och det blev svårare att slappna av. Första kvällen gick vi på grönt te provning. Det var väldigt intressant, och gott, att höra om japanskt te och även prova några sorter.

Vi hade en behandling bokad. På lördagförmiddagen provade vi på floating. Vi fick gå in och lägga oss i kapsel som såg ut som ett ägg. Vattnet var väldigt salt så det var bara att ligga och flyta omkring. Mårten tyckte det var riktigt härligt men när det var min tur fick jag ganska snart en klaustrofobisk känsla. När jag satte mig upp rann lite saltvatten ner i ansiktet och jag fick även i ena ögat (det svider!). Till slut fick jag ge upp. Instruktören berättade sedan att folk reagerar olika på floating. En del somnar, andra blir illamående. Jag hörde tyvärr lite till de som blir illamående.

Vi hann med en aktivetet till: sushiskola! Vi testade att göra makirullar och nigiri. Vi har lagat det hemma men nu fick vi en hel del bra tips!

Det finns flera terasser. Lite synd var det att det var lite kyligt när vi var där men jag misstänker att det var en hel del som satt här i somras och tittade på Finlandsbåtarna som åkte förbi!

Maten var verkligen en upplevelse! Den första kvällen åt vi trerätters i restaurang Tokyo. Till förrätt tog jag sushi och vårrullar, huvudrätt var en helt otroligt god hjortytterfilé och till den serverades risbollar! Desserten var limepaj vilket blev en väldigt fresh avslutning.

Det fanns två olika restauranger och på lördagen åt vi både lunch och middag i restaurang Teppanyaki. Mest imponerande var middagen. Då tände kocken eld på maten! Vi var åtta personer som satt runt bordet där maten tillagades och det var riktigt trevliga människor som vi hade väldigt roligt med.

Förrätt och huvudrätt tillagade vår kock Tim rakt framför oss och det var väldigt kul att se hela processen. Johan tog hand om oss med beställningar och servering av dricka till maten. Tyvärr gick drickat inte riktigt i samklang med maten så aperitifen fick vi ungefär samtidigt som förrätten, och drickat som skulle vara till det. Med Cava, sake och vin låg jag en bit efter när tillredning av varmrätten (och nytt glas vin) kom in.


Något annat som var väldigt gott var frukosten som serverades i restaurang Tokyo båda mornarna. Frukostbordet hade mycket gott att erbjuda och det är det bästa jag någonsin varit med om! Bröd, pålägg, yoghurt, smoothies, fruktbord, sushi etc. Man gick inte därifrån hungrig, det är ett som är säkert!

Det är inte bara ett lugnt som kommer över en på det här spa:et, det är även en helt underbart härlig renhet! Jag hoppas jag kan behålla den sköna känslan nu när den mörkare årstiden närmar sig.

Kommentarer

Postat av: Petra/Trollet

Publicerad 2010-10-03 19:51:41

Åh vad underbart ni verkar ha haft det och vilka fina foton du tagit! Kram Petra/Trollet

Postat av: Nathalie

Publicerad 2010-10-03 20:11:34

Det ser och låter riktigt harmoniskt och härligt ut!

Och vad kul det låter med sushiskola:)



Postat av: Linda

Publicerad 2010-10-03 23:10:59

Låter fantastiskt! Vågar man fråga vad det kostade..? För det hade väl du koll på?

Postat av: Linda

Publicerad 2010-10-03 23:42:30

Vilken härlig helg ni har haft:). Nu blev jag sugen på sushi;).

Postat av: Alexandra

Publicerad 2010-10-04 06:36:33

SV: Jodå Linda, jag har koll på priset... Ska berätta nästa gång vi ses =)

Suck. Vilken tarfig frukost det blev idag. Jag som t o m kunde tänka mig lite sushi till frukost idag!!!

Postat av: jessica

Publicerad 2010-10-04 14:19:06

verkligen tur att den hade vingar ! :o

synd att lilla molle inte har vingar, haha.. stackarn. men han mår fint, han blev bara rädd. inte ens jag fick ta i honom efter det :(

Postat av: jessica

Publicerad 2010-10-04 14:29:56

tack :) ja visst är dom fina :D

Postat av: Nathalie

Publicerad 2010-10-04 18:18:59

Svar: En kanelbulle får man verkligen inte missa nu när det är kanelbullensdag hihi



Det är verkligen fina höstfärger ute nu. Hösten är verkligen vacker!!



Hoppas du har haft en bra dag!!

Postat av: Susanna

Publicerad 2010-10-06 14:19:13

Aha, man kan åka dit och slappa istället för att låta Fysik-institutionen betala. ;) Tack för nostalgitrippen till SI-ledarutbildningen. Stället verkar inte ha ändrat på sig det minsta. Fast vi fick inga behandlingar, men en spännande inblick i hur deras konferensrum var inredda (bord och stolar som på vilket ställe som helst.)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela