pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

En ny blomma

Publicerad 2010-10-26 09:02:16 i Pyssel,

Mina blommor gjorda av utstansade hjärtan var visst populära! Men är det inte lite trist när man ser något fint man vill göra att det måste resultera i att gå och köpa något? Så här kommer en liten tutorial på en blomma du bara behöver linjal, sax, papper och tålamod att göra!

Du behöver fem olika storlekar på pappret: 3,25'' 3,75''  4,25''  5'' och 6''
Jag har använt mig av creppapper. Jag fördrar det pappret eftersom det ger lite extra nyans/struktur till den färdiga blomman. Vad som är väldigt viktigt att tänka på är att pappret måste vara lätt att forma. Jag har testat detta med papper i tjocklek av papper till skrivaren. Det blir inte bra.

Här syns de olika vikningarna till en färdig blomma men vi tar dem steg för steg.

Börja med att vika de fyra hörnen in till mitten. Upprepa detta en gång till och därefter vänd på pappret.

Återigen viks hörnen in till mitten. Därefter ska toppen på de nya hörnen vikas in en bit. Vik så att vecket blir en tredjedel ner till mitten. Hängde ni med?

Håll tummen mot den nervikta fliken och dra försiktigt upp kronbladet från baksidan. Upprepa på alla fyra hörnen.

Om du gjort rätt kommer baksidan se ut så här (du behöver dra upp bladen liiite till på ovansidan för att underlätta nästa steg). Nu kommer vi till det stadiet då man verkligen måste vara försiktig. De 4 flikar som finns kvar på baksidan/undersidan ska nu försiktigt dras upp. Det är i det här steget det blir väldigt svårt att göra en sådana här blomma i ett för tjockt papper, man drar lätt sönder kronblad.

Upprepa detta på alla 5 delar. Och ja, den minsta blir väääldigt pillig att vika på slutet! När allt är klart är det dags att sätta ihop blomman. Jag brukar ta en tjockare metalltråd och göra en ögla. Därefter tar jag en tunn koppartråd, fäster den i öglan och trär några små pärlor på tråden. Tråden träs genom öglan, nya pärlor på tråden och genom öglan igen och så vidare tills jag är nöjd.

Det finns nu ett bra stop i form av en pistill. Metalltråden sticks genom mitten på den minsta blomman, därefter genom den näst minsta. Jag försöker sätta blommorna lite vridna mot varann, dvs de första uppdragna kronbladen sitter inte på rad blomma efter blomma ner.

Se till att fixa till varje ny adderad blomma så den sitter bra ihop med de tidigare påträdda på tråden innan nästa läggs till!

Så här blev min färdiga ros! Det går att skymta några pärlor i mitten. Självklart går det att strunta i pärlorna om man inte har sådana hemma!

Kronbladen har jag försiktigt böjt ner i efterhand och format till dem så jag blev nöjd.

Mycket nöje! Och trevlig tålamodsträning...

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2010-10-26 13:56:15

Wow, den är jättefin! Jag har tänkt länge att jag ska göra egna, men det har liksom inte blivit av... :-P

Postat av: AnnaB

Publicerad 2010-10-29 19:42:39

Grymt snygg blomma! Tack för instruktionen - jag blir jättesugen på att prova!

Postat av: Mikaela

Publicerad 2010-10-30 23:01:17

en gammal servettvikning som jag glömt bort! Underbart tips!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela