pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Räkor uppskattas av oss alla

Publicerad 2010-01-18 15:30:32 i Ätbart,

Jag har tidigare inte varit förtjust i räkor, men smaken kan väl ändras? Blir det inte för mycket av det har jag inga problem att äta det och jag tror det blir fler rätter framöver med räkor!
Förra veckan slängde vi ihop en soppa som blev väldigt lyckad!

Räksoppa

Vi hade Keldas tomatsoppa som grund och sen slängde vi i sockerärtor, morötter, palsternacka, potatis, chili och räkor. Till maten hade vi bröd. Favoriten är bagette i ugnen med vitlökssmör. Sååå gott!

Räktokig katt

Det finns någon mer som gillar räkor här... Lillasyster vill inte ha men den här rackarn är snabb att roffa åt sig! Mårten har fått känna på vad Nami gör när han verkligen vill ha något: två tassar, gärna med klorna ute, greppar tag om handen som håller i smarriga biten och så drar han till sig hela handen! Kattrackarn är bortskämd, när vi köper färsk fisk blir det emellanåt en påse med lite räkor till katten. Förra veckan plockade Mårten på sig en påse med små, skalade räkor. Det var Namis påse. 400 g?!?! Nja, det tycker matte är liiite för mycket för kissen.

GI med räkor

Igår var det dags för en ny rätt med räkor! Receptet har jag tagit från en bilaga till Expressen som innehöll en massa GI-recept. Här blandades sallad, quinoa, mango, avokado, fänkål, räkor, dill och coctailtomater och sedan lite pressad citron ovanpå. Det var väldigt gott! Kattrackarn var givetvis uppe på kökbänken och hoppades kunna sno lite räkor ur salladsskålen. Inget hyfs där inte!

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2010-01-18 21:38:46

Jag kommer nog att sakna att börja 4 ibland på morgonen :), ibland på sommaren var det skönt att kunna sluta vid tolv! Vad gott det ser ut, maten alltså! Ha det bra och gör nu inte för bra prognoser, hihi!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela