pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

En uppiffning av balkongen

Publicerad 2010-02-28 09:57:28 i Inredning,

Vår balkong har skrikit lite "kom och hjälp" ett tag. Jag har haft en hel del gamla plantor som behövdes slängas men vi kom aldrig iväg till returpunkten med all kompost. Så nu har jag istället stått och lagt över all jord och torkade växtrester i våra små kompostpåsar. Det har blivit några vändor för att slänga men det ser helt klart mycket bättre ut nu! Igår upptäckte jag att det till och med går att vistas ute på balkongen utan att frysa ihjäl. Därför lämnade jag dörren öppen dit ut stor del av eftermiddagen och katterna verkade gilla det.

På kvällen, när det började bli lite kallare, påtalade Mårten att en infravärmare skulle vara helt perfekt och att vi inte skulle behöva ha igång den långa perioder. Kanske skulle ta tag i att köpa en?

På innerväggen har jag två korgar hängande som jag i somras hade jordgubbar och smultron i. Det ser lite tråkigt ut att ha dem hängande tomma så när jag ändå rensade ut passade jag på att återvända lite som fortfarande var fint.

Plantering

Jag blev riktigt nöjd med resultatet! Synd bara att detta inte syns från insidan.

Jag funderar på att bära ner lagerhyllan till källarförrådet. I sommar ska det bli mindre växter på balkongen, förra året var det för mycket och inbjöd inte så mycket till att sitta där ute eftersom det var lite svårt att komma fram men mest svårt att få plats två om man inte trängdes i soffan. Än så länge får lagerhyllan i alla fall stå kvar.

En uppiffning

Riset får nog liggar kvar en liten bit in på våren. Det enda kvar att ta tag i här är blomlådorna på nedersta hyllan. Ja, duken på bordet måste förståss strykas men hur mycket som helst orkar man inte fixa en lördags eftermiddag och kväll! Och planteringen i zinklådan är samma som jag gjorde i mitten av december! Det är först nu blommorna börjar slå ut. Schysst att de inte fryst ihjäl under de kalla vinterdagarna.

I lyktorna lade jag batteridrivna värmeljus. Det funkade verkligen riktigt bra! Längs balkongräcket står en liten bänk med några lyktor på samt den planteringslåda som jag förra året hade tomater i. I år blir det jordgubbsplator i den, hoppas jag kan få dem att trivas bättre i år än förra året! Då fick vi inte mycket till skörd. Annars tror jag att jag satsar mest på kryddväxter. Katterna ska nog få sin lilla del också, ifall jag hittar en passande klätterställning till dem. Att köpa en klätterställning till balkongen är faktiskt inte min idé!

Tidigt förra hösten gjorde jag en liten krans med rölleka, rönnbär och renfana. När den torkade krymte den tyvärr för mycket och den hamnade på en hylla och glömdes bort. Nu när jag städade rensades givetvis stommen ren. Nu råkade jag ju ha mossa över efter alla dörrkransar jag gjorde till julmarknaden. Så jag använde mig återigen av alla tillbehör jag har hemma och sedan fick denna krans pryda lagerhyllan.

Mosskrans

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2010-02-28 21:12:30

Riktigt fina arrangemang! Kul när man kan återanvända sina prylar! :-)

Postat av: Sanna

Publicerad 2010-03-05 19:44:39

När jag får en balkong nångång i framtiden ska jag anställa dig som min balkong-stylist =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela