pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lucka nr 9

Publicerad 2010-12-09 20:59:46 i Adventskalender,

Idag är det pepparkakans dag och vad passar då bättre om inte ett par pepparkakspraliner?

Jag tror att jag hittade det här receptet hos Fazer för flera år sedan. Jag har ändrat det lite granna (till det bättre, självklart!).

  • 200 g pepparkakor
  • 50 g smör
  • 30 g mandelmassa
  • ca 4 msk glögg
Hacka sönder pepparkakorna i matberedaren och blanda med övriga ingredienser (mandelmassan blir bäst om den grovrivs först). Rulla till bollar och smält vit choklad i ett vattenbad, det behövs 50-100 g choklad. Rulla bollarna i pepparkakssmulor och låt dem stelna till i kylskåpet.

Det här receptet kan även med fördel användas som fyllning i dammsugare!

Vad säger ni? Ser de inte liiite godare ut än delicatos pepparkaksrullar?

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2010-12-10 00:20:11

Jag får nog be min sambo kolla kameran. Jag och teknik fungerar inte ihop;). Jag hoppas den funktionen finns! Halshugger mig alltid!



Din recept på bollarna ska jag prova:).

Postat av: Sara

Publicerad 2010-12-10 10:57:33

Så duktig och påhittigt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela