pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

En njutningsfull resa till Småland

Publicerad 2010-08-22 22:05:09 i Ätbart,

I torsdags satte jag mig på först pendeln ner till Linköping för att där hoppa på Bus4you ner till Jönköping. Jag vet, jag är en sann smålänning men resan blev inte bara billigare än om jag åkt med Swebus, den blev bekvämare! Jag kan varmt rekommendera bus4you, sätena är bekväma, rymliga och priset väldigt tilltalande. Och de ska faktiskt börja köra från Norrköping!!!

En resa ner till mina föräldrar involverar alltid ett besök på torget i Jönköping på lördagen, denna vistelse avvek inte från normen. Jag hittade tyg till nya gardiner, lite annat tyg som passar till tygväskor och u-n-d-e-r-b-a-r-t goda plommon! Vad jag längtat efter dem. Det går inte att köpa dem i matbutik, det är inte alls samma smak på dem.

När jag var lite yngre brukade jag ta mig en promenad runt trädgården under sommaren och samla på mig en massa gott för att sedan...

Mmm. Goda mackor! Det blev inte riktigt som det brukade vara men likväl gott! Den till vänster blev mer "kylskåpsingredienser" och skinkan var sååå god! Tror den var basturökt, inga E-nummer eller sånt.

Skogen rakt utanför mina föräldrars dörr innehöll en massa sådana här. Jag hann plocka på mig 3-4 liter men det kändes så trist att åka ifrån resten som satt kvar på risen. Varför kan inte Vrinneviskogen här i Norrköping innehålla lika fina bär?!

Bara någon timme innan det var dags att sätta sig på bussen norrut hittade jag dessa:

Jag blev så glad, så glad! Tyvärr var många av dem väldigt små så jag tvingade ut mamma i skogen för att visa var de växte så hon eller pappa kan plocka dem om några dagar.

Många blev det inte till oss men ändå något!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela