pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

En dörrkrans med höstligt tema

Publicerad 2009-10-27 12:41:13 i Naturmaterial,

Idag tog jag tag i att göra färdig vår dörrkrans. Jag påbörjade den för någon vecka sedan med att sätta dit trädbark som jag skalat av från en död björk. Antagligen hade den legat i skogen ett år eller två för det var väldigt lätt att få av stora björkbarkbitar. Jag fäste dem med lite ståltråd i en halmkrans och lade även till ett område med mossa. Sedan har jag länge gått och funderat på hur jag vill dekorera den.

När jag var hemma hos mor och far för någon vecka sedan och gick på torgmarknaden i Jönköping köpte jag majs som är till dekoration. Helst hade jag velat ha den i kransen men den passade liksom inte in... Till slut "slängde" jag ihop något :D

Dörrkrans med björkbark

Ormhasseln kommer hemifrån föräldrarna och jag fick även två hasselnötter! Det är nog första gången vi sett den busken få nötter. Fast med tanke på hur stor den har blivit har de nog lätt missats tidigare år.
Jag fick även med mig lite äpplen av föräldrarna och tog då även några små. Det är inte de som syns här, de hittade jag på en ödetomt på väg hem från jobbet. Mor och fars äpplen är för goda för att hamna i en dörrkrans...

Kastanjerna är stiftade med blomtråd. Jag har runt 100 stycken sådana här hemma nu, förberedda till julkransarna. Det är enkelt att stifta kastanjer, när de är färska. Men efter bara några stycken känns det i fingrarna. Går nog att gissa hur det kändes efter några tiotal kastanjer! Idag har jag varit dum nog att plocka på mig fler, rädd att de jag har inte ska räcka.

För övrigt har vi inte en betonggrå ytterdörr. Det är den fula väggen på balkongen... Jag vet helt enkelt inte hur jag ska hänga upp den på ytterdörren. Kan jag med att slå spik i dörren? Inte vill jag sätta upp en ful, stor vit krok med självhäftande tejp på dörren som jag såg grannen hade (och som uppenbarligen suttit på vår dörr för jag såg rester av sådan tejp).

Kommentarer

Postat av: Susanna

Publicerad 2009-10-28 09:06:15

Hur tung aer kransen? Vansinnigt snygg foerresten :). Min mamma brukar koera tricket att koera in ett haeftstift paa oeversidan av doerren, tillraeckligt djupt intryckt saa doerren gaar att staenga dock... och sedan haenga kransen i en traad av valfri laengd.

Postat av: Sanna

Publicerad 2009-10-28 09:46:57

Skitsnygg!!

Postat av: Lillstrumpan

Publicerad 2009-10-28 21:44:30

Apsnygg! =) Håller med Susanna, kört den varianten här. Häftstift och nylontråd.

Postat av: Alexandra

Publicerad 2009-10-29 10:42:00

Kransen är faktiskt ganska lätt! Ska testa med häftstift och nylontråd. Vill ju få upp den på dörren så alla grannar kan bli avundsjuka ;)

Postat av: Ingalill

Publicerad 2009-10-30 13:17:36

Hur snygg som helst!!!!!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela