pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Tygkassar i drivor

Publicerad 2009-11-11 17:24:36 i Pyssel,

När jag var hemma hos föräldrarna för ett tag sedan tog jag tag i att klippa tyg till kassar som ska sys och säljas på julmarknaden. Jag hade en del tyg med mig ner och mamma hade kvar en del som blivit över när hon tidigare sytt kassar till mig.

Goliat inspekterar

Goliat, mammas buse till katt, var givetvis tvungen att inspektera tygerna vi lagt upp på vardagsrumsbordet. Mamma är väldigt smart och har klippt till mallar i tyg till de olika tygkassemodellerna. Så det var bara att kolla av vilken storlek på kasse som tygbitarna räckte till, börja nåla och klippa.

Goliat ger en hjälpande tass

Jag vet inte hur många timmar jag ägnade åt att klippa men Goliat såg till att hålla mig sällskap! Fast han förstod inte riktigt det där med "var inte i vägen".
Dag 2 klippte jag lite till och sedan var det dags att bära ner symaskinen. Mamma fortsatte att klippa medan jag sydde. Sybiten tog dock väldigt lång tid. Det berodde säkerligen på att det var första gången jag sydde sådana här kassar. Så det blev bara en kasse sydd den dagen, men visst blev den fin?! Tyget hade jag köpt på torget inne i Jönköping.

Tygkasse modell small

Mamma var väldigt snäll, hon erbjöd sig att hjälpa mig sy en del. Så jag tog inte med mig alla utklippta tygbitar hem. Själv har jag inte fått fram symaskinen ännu utan försökt göra färdigt en del andra pysselgrejer först. I torsdags eller fredags lämnade mamma in paketet till posten och det är verkligen roligt att följa paketets väg hem till mottagaren! Från Norrahammar färdades det till Jönköping och där låg det under helgen. Och på måndagen var det... åter i Norrahammar. Av någon märklig anledning dök avsändarens postnummer upp under mitt. Jaja, vi gjorde ett nytt försök och igår morse hade det kommit till Örebro. Något sms att det kommit till mitt utlämningsställe dök inte upp men återigen var det bra att det går att följa paket över nätet!

Tygkassar

Summan landar på 5 st stora, 15 st mellan och 10 st små. Jag vet inte om mamma räknat med två stycken av mellanstorlek med "trollkarlstomtar". De låg nämligen inslagna i kartongen. En till mig och en till marknaden eller båda om det inte var något som passade. Fattar inte vad mamsen menade med det sista, den är ju hur snygg som helst!!!

I paketet låg det något mer, nämligen mitt gamla kassaskrin. I somras rensade jag ut det som något vi kunde ge bort. Tursamt nog hade föräldrarna inte gett bort det ännu och nu kommer det väl till pass!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela