pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Lila, rosdoftande tvål

Publicerad 2009-07-27 09:15:24 i Hälsoprodukter,

Först när min syster frågade om jag var intresserad av att göra egen tvål sa jag nej. Jag har faktiskt samlat på mig nästan lite för många hobbies. Men en idé fick möjlighet att gro och det dröjde inte många dagar förrän jag bestämde mig för att testa. Under mitt besök i Uppsala köpte jag på mig vad jag behövde och igårkväll var jag på humör att testa. Tvålmassan fick svalna under natten och givetvis var det en av de första sakerna jag var tvungen att ta tag i på morgonen!

Hemgjord tvål
Den lila färgen fick jag skaka ut ur  flaskan och doftoljan var ett ännu större irritationsmoment. Men det är till större delen glömt och nu funderar jag på att göra fler, fast i annan färg. Jag undrar om hobbyaffären nere på stan säljer tvålfärg, jag har ju bara grön och lila färg...

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-07-28 19:27:51

Mmmmmm, ser ut som violgodis... =p Vad fina de blev! Hur många blev det?

//Åsa

Postat av: Sanna

Publicerad 2009-07-28 21:51:24

Jamen om du blandar grönt och lila så blir det grått och - tamtatataaaaa - då får du ju en tredje färg! Och grå tvålar är ju...najs... Förövrigt håller jag med Åsa, de ser faktiskt skitgoda ut! Jag hälsade föresten på dig (Åsa) på UltunaFriskis idag, fast det var visst inte du upptäckte jag sen.

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-07-28 23:20:49

16 stycken små tvålar blev det! Jag fyllde formen... Nu ska jag bara hitta ett sött fat att lägga en ros på bredvid handfatet =) Mårten undrade om de gick att äta så de måste se väldigt aptitliga ut...

Det verkar som att alla har en dubbelgångare i Uppsala! Undrar om min har flyttat därifrån?

Postat av: Emma Boman

Publicerad 2009-07-31 11:32:27

Hej!



Kul att du tittade in hos mig! Visst är det enkelt att göra eget badsalt? Och så slipper man alla kemikalier som man antagligen får på köpet.



Jag har också länge funderat på att göra min egen tvål. Kanske skulle testa? Var det svårt?

Postat av: Alexandra

Publicerad 2009-07-31 21:16:56

Det är busenkelt att göra egen tvål! Jag värmde tvålmassa i en urdiskad konservburk i vattenbad, droppade i tvålfärg och eterisk olja, hällde ner den flytande massan i en form och lät det stelna. Sååå enkelt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela