pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Hemlagad sylt

Publicerad 2009-07-22 21:11:14 i Ätbart,

Idag åkte jag hem till en kollega och plundrade hennes trädgård. Huvudsyftet var vinbärsbuskarna. Svarta vinbär har aldrig varit min favorit. Utom i saft och gele. Jag har aldrig lagat det själv. Än.

Jag har nu ungefär 2 liter svarta vindbär, gott om socker, en saftsil och recept från mamma som förr lagad mycket saft till min och min systers glädje. Det enda jag saknar är en tillräckligt stor burk att blanda allt i. Det är snart åtgärdat men i vänta på det var jag ju tvungen att göra något åt alla körsbär jag även plockade på mig! Sylt är något jag fram till ikväll inte har gjort. En kompis sa att det var väldigt enkelt och det är det! Om vi bortser från att körsbärskärnor aldrig finns med i sylten... Förberedelserna tog lite tid men till slut var uppkoket klart att fylla på flaskor! Från och med nu hamnar inga glasburkar i glasåtervinningen i det här hushållet. I alla fall inte i "krossa och återvinn dem"-syftet...

Hemlagad körsbärssylt
En av burkarna ska Anna få som tack för att jag fick komma och plundra. Hoppas att den blir god, i så fall blir det mer sylt framöver i olika smaker!

Kommentarer

Postat av: Lillstrumpan

Publicerad 2009-07-23 07:49:50

Mums! Fram med våffeljärnet och vispa grädden! Jag kommer på studs. =p

Postat av: Alexandra

Publicerad 2009-07-24 09:53:57

Våffeljärnet låter inte som en så dum idé! Mamma fick en liten burk och betyget blev klart godkänt! Så jag var ju tvungen att ta lite själv i frukostfilen. Mmmm. Väldigt god och fin konsistens. Överväger att göra mer sylt =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela