pysselmani

En pysselmanikers bekännelser

Badsalt med nypon

Publicerad 2009-08-01 17:31:55 i Hälsoprodukter,

På internet går det att hitta inspiration här och var. Häromdan fick jag syn på badsalt med rosblad. Givetvis ville jag också testa detta! Efter en stunds fundering bestämde jag mig för att använda blad från nyponros. För många år sedan plockade jag fullt med sådana och lät dem torka. De luktade så gott! Och som vanligt ska jag givetvis komma på saker och ting i slutet av säsongen. Tursamt nog fanns det några blommor kvar. Nyponen börjar annars bli mogna. Någon dag framöver ska jag återigen trampa bort mot min gamla lägenhet och plocka lite nypon för dekorationssyfte.

badsalt med nyponblad
Jag använde min lila tvålfärg i saltet men det syns inte. Det blev mer grönton på det! Märkligt. Tvålarna blev i alla fall lila! Jag är också besviken för jag fick ta många droppar och trots det är färgen inte så tydlig.

Först hade jag tänkt ta i timjan tillsammans med nyponrosbladen. Finns en risk att det inte blir bra men jag hade redan klippt av några kvistar av timjan och jag kan inte med att slänga sådant. Så det örtsaltet jag gjorde för någon månad sedan fick ett litet örttillskott. Jag är faktiskt inte så nöjd med det örtsaltet. Hushållsfärg är ingen bra idé, blågrön färg fastnade på huden!

Kommentarer

Postat av: Emma Boman

Publicerad 2009-08-01 19:12:48

Kul att du testade med nyponros. Jag har inte badat med mitt än men det blir nog gjort när höstmörkret smyger sig på. Själv ska jag nog också göra badsalt med lite andra blommor än rosor nästa sommar. Då får jag vara ute lite tidigare på säsongen. Ha det gott/Emma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Smålänning som efter studier i Uppsala fastnade i Norrköping och här trivs som fisken i vattnet. Jag älskar att skapa saker och ting själv och letar hela tiden efter nya hobbies.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela